masa lapang



Alhamdulillah 2 mggu lepas kuar dah result pro exam ke 3.. tapi cuma tau lulus ke x je.. ape pun alhamdulillah tahun ni x kena supplement sedangkan carry mark x kuat..sumenya atas bantuan Allah..

Sesungguhnya Allah s.w.t telah memberi kelapangan kepada aku dah kawan2 untuk cuti kali ni.. TAPI adakah kita mengisi masa lapang kita dengan mencari keredhaan Allah s.w.t atau mecari kemurkaan-Nya..

Tahun ni aku x dapat nak kuar 40 hari fisabilillah atas kekangan amanah selaku majlis perwakilan pelajar dan juga beberapa masalah peribadi..tapi banyak perkara di sekeliling bole menjadikan kita terus berdakwah.

"Al-Amr bil Maʿruf wa al-nahyu ʿAn al-Mungkar"

Iaitu : menyeru dan mengajak manusia lain kepada kebaikan dan melarang mereka dari melakukan kemungkaran.

Ini adalah tanggungjawab setiap umat Muhammad di muka bumi ni..
Sering kali aku lihat di facebook,kawan2 aku ramai mengadu bosan,x tau nak buat ape,dan bermacam macam keluhan lagi sedangkan keje kita sebagai pewaris keje nabi tidak pernah habis,tidak pernah bosan,tidak pernah rugi..kadang aku sendiri juga leka bila ade sedikit masa lapang,Ya ALLAH ampunkan aku..

Buat sahabat yang xde kekuatan diri lagi,inila masa nak mengislahkan diri,ganti solat2 yg tertinggal,ganti puasa yg tertinggal ke,Ramadhan pun dah dekat,tambahkan hafalan Al-Quran,tambah ilmu agama dan banyak perkara lagi bole dilakukan..semoga Allah bagi kekuatan kepada kita sume..

0 comments: